Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene.
Inntektene per reise var i 2019 på 12,00 kroner, nivået er tilsvarende som i 2018.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise. Inntektene i 2019, som for 2018, var høyest for båt og regionbuss med 13,60 kroner per reise, mens den for reiser med T-bane, trikk og bybuss lå rundt 9,50 kroner. Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise. Aller høyest inntekt per reise går til tog som per i dag betjenes av Vy-gruppen, inntekten var i 2019 på 24,10 kroner per reise.
Tilskuddet til Ruter har økt med 3,5%, opp fra 3,8 til 3,9 mrd og tilskuddsbehovet per reise er 9,90 kroner, opp fra 9,80 kroner i 2018. Samtidig, i 2019 utgjorde tilskuddsandelen en mindre andel målt opp mot totale kostnader, og Ruter brukte deler av egenkapitalen til å dekke opp for den totale kostnaden.
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2019 på kr 23,20 kroner, en økning fra 22,50 kroner i 2018, noe som tilsvarer en økning på 3%. Kostnadene totalt sett per reise i 2019 er på nivå med kostnaden siden opprettelsen av Ruter i 2008.
For å måle effektiviteten på tilbudet ser Ruter blant annet på utviklingen i kostnader per plasskilometer (som er den kapasiteten som tilbys). Totalt har effektiviteten økt med 11% i perioden 2008 til 2019, der kostnaden per plasskilometer har gått ned fra 0,97 til 0,86.
Sammenlignet med 2008 er effektiviteten økt for T-banen (målt i form av en reduksjon i kostnad per plasskilometer) med 37%.
Samtidig har kostnaden per plasskilometer for bybuss økt med 5%, noe som kan forklares med en økning i antall avganger på nesten 40% siden 2008, og med ca 10% bare det siste året.
For trikk er bildet relativt uendret siden 2018. Kostnad per plasskilometer for båt er fortsatt høyest, og har økt med 31% i perioden fra 2008 til 2019. Målt opp mot fjoråret observerer vi imidlertid en bedring i effektiviteten på 2%.
Kostnadene per reise er høyest for båt og regionbuss, med henholdsvis 47,50 og 28,00 kroner per reise.
Lavest kostnad per reise har T-banen med 14,40 kroner og bybuss med 14,50 kroner. Kostnadene per reise på trikk er i dag 18,00 kroner. Tilsvarende kostnad var 21,00 kroner i 2008 og har gradvis gått ned i perioden som følge av at flere passasjerer reiser med trikken.
Siden 2008 har kostnadsnivået per reise gått ned med 18% på T-bane og 14% på trikk.
Gjeldende ansvarsdeling medfører at vi ikke kan presentere fullstendige nøkkeltall for togtrafikken.
Ruter betalte i snitt 24,00 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd. Statlige tjenestekjøp kommer i tillegg for togtrafikkens del, og gir grunnlag for å dekke en kostnad som er vesentlig høyere enn det Ruter betaler.
Belegg, gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse, er en god indikator for effektiviteten i nettet, og dermed på om Ruter gjør en god jobb på dette området. På linjer som trafikkerer flere stoppesteder, er det praktisk umulig å nå 100% belegg på hele linjen. Det er heller ikke ønskelig. Når vi da er nær et praktisk tak, har det sammenheng med at Ruter ønsker den attraktiviteten som noenlunde jevn frekvens gir, og at vi ønsker å tilby sitteplass også i bytrafikken til så mange som mulig, og i hvert fall utenom rushtid.
Utviklingen i belegg varierer mellom de ulike fremkomstmidlene. Utnyttelsen av setekapasiteten på trikken var i 2019 på 51% og det regnes som svært bra. Siden 2008 har kapasiteten på trikken økt med 14%, og det har i perioden ikke vært mulig å øke kapasiteten i takt med økningen i passasjervolumet.
For bybuss har utviklingen vært tilnærmet det samme og belegget ligger på samme nivå som trikken.
Regionbuss har hatt en tilsvarende, sterk økning i belegget på 18%, men nivået i 2019 på 44% er lavere enn bybuss og trikk. Det skyldes en sterk økning i antall avganger for å øke attraktiviteten på kollektivtilbudet lokalt og for reiser inn til Oslo.
T-banen opplever sterk passasjervekst og opprettholdet belegg har økt fra 33% i fjor til 35% i år. T-banen har lavest belegg, kombinasjonen mange avganger gjennom døgnet (i periodene utenom rush) bidrar til lavere belegg.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) * | 398 | 387 | 371 | 350 | 334 | 319 | 309 | 300 | 285 | 271 | 256 | 244 |
Personkilometer (mill) | 2 365 | 2 295 | 2 201 | 2 033 | 1 898 | 1 830 | 1 759 | 1 719 | 1 636 | 1 526 | 1 433 | 1 350 |
Vognkilometer (mill) | 122,2 | 119,7 | 113,0 | 106,1 | 97,2 | 93,6 | 90,5 | 85,3 | 82,1 | 78,3 | 73,8 | 73,2 |
Plasskm (mill) | 10 728 | 10 652 | 10 244 | 9 565 | 8 562 | 8 275 | 7 868 | 7 336 | 6 981 | 6 486 | 5 948 | 5 854 |
Avganger i 1000 | 5 562 | 5 244 | 4 885 | 4 432 | 4 383 | 4 089 | 3 991 | 3 741 | 3 605 | 3 527 | 3 440 | 3 473 |
Beleggsprosent (plass) | 22% | 22% | 21% | 21% | 22% | 22% | 22% | 23% | 23% | 24% | 24% | 23% |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 4 788 | 4 651 | 4 469 | 4 248 | 4 078 | 3 801 | 3 597 | 3 440 | 3 462 | 3 394 | 3 280 | 3 305 |
Tilskudd (mill) | 3 929 | 3 795 | 3 799 | 3 632 | 3 625 | 3 535 | 3 382 | 3 214 | 3 046 | 2 850 | 2 690 | 2 276 |
Kostnader (mill) ** | 9 276 | 8 783 | 8 076 | 7 963 | 7 977 | 7 531 | 7 237 | 6 829 | 6 614 | 6 354 | 6 078 | 5 676 |
Driftsresultat (mill) | -185,0 | -59,9 | 479,8 | 158,9 | -23,9 | 43,5 | -13,2 | -19,5 | 16,6 | 0,2 | -8,6 | -27,8 |
Resultat etter ekstraordinære poster (mill) | -145,5 | -32,6 | 517,3 | 193,4 | 8,4 | 75,3 | 5,8 | 1,7 | 7,5 | 3,5 | 1,2 | 0,2 |
Gjeldsgrad | 71% | 67% | 71% | 82% | 89% | 89% | 89% | 84% | 85% | 85% | 80% | 70% |
Soliditet (EK-andel) | 29% | 33% | 29% | 18% | 11% | 11% | 11% | 17% | 15% | 15% | 20% | 30% |
Likviditetsgrad I | 1,21 | 1,52 | 1,46 | 1,22 | 1,13 | 1,21 | 1,19 | 1,23 | 1,28 | 1,25 | 1,23 | 1,27 |
Trafikkinntekt/reise (inkl. tog) | 12,02 | 12,02 | 12,04 | 12,12 | 12,20 | 11,90 | 11,64 | 11,47 | 12,13 | 12,54 | 12,80 | 13,55 |
Kostnader/reise (ekskl. tog) | 23,17 | 22,48 | 21,74 | 22,42 | 23,16 | 23,74 | 23,30 | 22,79 | 23,15 | 23,07 | 23,66 | 23,13 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Antall reiser er inkl. tog. Produksjonsdata er ekskl. tog.
** Kostnader inklusive trafikkreklame direkte til Sporveien.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 119 | 122 | 118 | 106 | 95 | 88 | 85 | 82 | 81 | 76 | 74 | 73 |
Personkm (mill) | 717 | 731 | 706 | 636 | 570 | 525 | 508 | 492 | 484 | 456 | 446 | 437 |
Vognkm (mill) | 44,8 | 45,6 | 45,1 | 42,0 | 34,8 | 35,2 | 33,2 | 30,2 | 28,9 | 25,1 | 21,9 | 21,5 |
Togkm (mill) | 8,7 | 8,9 | 8,7 | 8,4 | 7,3 | 7,1 | 6,8 | 6,1 | 6,1 | 5,7 | 5,7 | 5,9 |
Plasskm (mill) | 5 963 | 6 064 | 5 997 | 5 592 | 4 633 | 4 679 | 4 411 | 4 022 | 3 842 | 3 341 | 2 871 | 2 769 |
Beleggsprosent (plass) | 12% | 12% | 12% | 11% | 12% | 11% | 12% | 12% | 13% | 14% | 16% | 16% |
Avganger (i 1000) | 372 | 373 | 378 | 363 | 338 | 324 | 288 | 289 | 287 | 257 | 269 | 263 |
Togtimer (i 1000) ** | 286 | 287 | 281 | 270 | 242 | 237 | 279 | 260 | 246 | 222 | 219 | 234 |
Reisehastighet km/t | 30,5 | 30,9 | 31,1 | 31,0 | 30,2 | 30,1 | 30,1 | 31,2 | 31,3 | 32,1 | 31,2 | 31,7 |
Trasélengde km | 85 | 85 | 85 | 85 | 81 | 85 | 82 | 81 | 80 | 78 | 71 | 76 |
Energiforbruk pr personkm | 0,14 | 0,14 | 0,14 | 0,16 | 0,15 | 0,17 | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,18 |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1 133 | 1 149 | 1 117 | 1 018 | 906 | 819 | 789 | 760 | 737 | 750 | 772 | 744 |
Tilskudd (mill) | 496 | 524 | 570 | 641 | 800 | 883 | 817 | 802 | 818 | 757 | 596 | 504 |
Kostnader (mill) * | 1 723 | 1 765 | 1 777 | 1 739 | 1 790 | 1 790 | 1 694 | 1 605 | 1 586 | 1 534 | 1 396 | 1 279 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 4 634 | 4 730 | 4 696 | 4 790 | 5 298 | 5 528 | 5 880 | 5 555 | 5 517 | 5 964 | 5 188 | 4 855 |
Kostnad/plasskm | 0,29 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,39 | 0,38 | 0,38 | 0,40 | 0,41 | 0,46 | 0,49 | 0,46 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,49 | 9,43 | 9,49 | 9,60 | 9,54 | 9,36 | 9,32 | 9,26 | 9,14 | 9,88 | 10,39 | 10,21 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,58 | 1,57 | 1,58 | 1,60 | 1,59 | 1,56 | 1,55 | 1,54 | 1,52 | 1,65 | 1,73 | 1,70 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,19 | 0,19 | 0,19 | 0,18 | 0,20 | 0,18 | 0,18 | 0,19 | 0,19 | 0,22 | 0,27 | 0,27 |
Kostnad/reise | 14,43 | 14,49 | 15,11 | 16,39 | 18,85 | 20,45 | 19,99 | 19,57 | 19,66 | 20,20 | 18,79 | 17,56 |
Kostnad/personkm | 2,40 | 2,41 | 2,52 | 2,73 | 3,14 | 3,41 | 3,33 | 3,26 | 3,28 | 3,37 | 3,13 | 2,93 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur og vognpark i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (93,7 mill i 2019).
** Togtimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 53 | 51 | 51 | 53 | 54 | 51 | 49 | 48 | 48 | 45 | 43 | 40 |
Personkm (mill) | 169 | 165 | 165 | 170 | 174 | 163 | 158 | 153 | 153 | 145 | 137 | 127 |
Vognkm (mill) | 4,6 | 4,7 | 4,4 | 4,3 | 4,2 | 4,0 | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Plasskm (mill) | 683 | 686 | 651 | 635 | 614 | 600 | 572 | 593 | 571 | 577 | 568 | 585 |
Beleggsprosent (plass) | 25% | 24% | 25% | 27% | 28% | 27% | 28% | 26% | 27% | 25% | 24% | 22% |
Avganger (i 1000) | 464 | 462 | 464 | 392 | 379 | 373 | 360 | 363 | 360 | 366 | 367 | 355 |
Vogntimer (i 1000) ** | 258 | 252 | 236 | 234 | 229 | 216 | 289 | 304 | 294 | 294 | 285 | 287 |
Reisehastighet km/t | 17,9 | 18,5 | 18,8 | 18,4 | 18,3 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 18,3 | 17,8 | 18,0 |
Trasélengde km | 40 | 40 | 41 | 43 | 43 | 41 | 40 | 41 | 41 | 41 | 39 | 41 |
Energiforbruk pr personkm | 0,14 | 0,14 | 0,12 | 0,12 | 0,13 | 0,12 | 0,12 | 0,15 | 0,14 | 0,16 | 0,19 | 0,22 |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 503 | 483 | 488 | 514 | 517 | 473 | 458 | 440 | 415 | 426 | 416 | 428 |
Tilskudd (mill) | 438 | 445 | 421 | 371 | 350 | 389 | 416 | 414 | 435 | 369 | 381 | 399 |
Kostnader (mill) * | 946 | 932 | 914 | 892 | 875 | 872 | 883 | 860 | 858 | 802 | 804 | 833 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 2 037 | 2 016 | 1 968 | 2 277 | 2 307 | 2 334 | 2 451 | 2 368 | 2 383 | 2 194 | 2 191 | 2 346 |
Kostnad/plasskm | 1,38 | 1,36 | 1,40 | 1,40 | 1,42 | 1,45 | 1,54 | 1,45 | 1,50 | 1,39 | 1,41 | 1,42 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,53 | 9,39 | 9,48 | 9,69 | 9,49 | 9,29 | 9,28 | 9,21 | 8,67 | 9,43 | 9,73 | 10,78 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,98 | 2,93 | 2,96 | 3,03 | 2,97 | 2,90 | 2,90 | 2,88 | 2,71 | 2,95 | 3,04 | 3,37 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,74 | 0,70 | 0,75 | 0,81 | 0,84 | 0,79 | 0,80 | 0,74 | 0,73 | 0,74 | 0,73 | 0,73 |
Kostnad/reise | 17,94 | 18,12 | 17,77 | 16,83 | 16,06 | 17,10 | 17,92 | 18,01 | 17,91 | 17,75 | 18,78 | 20,97 |
Kostnad/personkm | 5,61 | 5,66 | 5,55 | 5,26 | 5,02 | 5,34 | 5,60 | 5,63 | 5,60 | 5,55 | 5,87 | 6,55 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (5,1 mill i 2019).
** Vogntimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 180 | 168 | 159 | 147 | 141 | 139 | 136 | 133 | 126 | 119 | 109 | 101 |
Personkm (mill) | 1 454 | 1 375 | 1 308 | 1 200 | 1 127 | 1 117 | 1 093 | 1 074 | 999 | 926 | 851 | 786 |
Vognkm (mill) | 72,4 | 69,1 | 63,2 | 59,4 | 57,9 | 54,1 | 53,4 | 51,0 | 49,2 | 49,2 | 48,1 | 47,7 |
Plasskm (mill) | 3 936 | 3 764 | 3 461 | 3 220 | 3 200 | 2 891 | 2 885 | 2 721 | 2 568 | 2 567 | 2 509 | 2 500 |
Beleggsprosent (plass/sete) | 37% | 37% | 38% | 37% | 35% | 39% | 38% | 39% | 39% | 36% | 34% | 31% |
Avganger (i 1000) | 4 678 | 4 360 | 3 996 | 3 634 | 3 624 | 3 355 | 3 343 | 3 089 | 2 958 | 2 904 | 2 804 | 2 855 |
Busstimer (i 1000) * | 2 638 | 2 480 | 2 252 | 2 136 | 2 091 | 1 951 | 2 316 | 2 189 | 2 137 | 2 134 | 2 085 | 2 049 |
Reisehastighet km/t ** | 27,4 | 27,8 | 28,0 | 27,8 | 27,7 | 27,7 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,25 | 0,27 | 0,23 | 0,27 | 0,28 | 0,27 | 0,26 | 0,27 | 0,30 | 0,31 | 0,33 | 0,35 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,03 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,08 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,20 | 0,16 | 0,13 | 0,17 | 0,21 | 0,24 | 0,24 | 0,29 | 0,46 | 0,57 | 0,69 | 0,88 |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,003 | 0,001 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,03 |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1 958 | 1 841 | 1 753 | 1 564 | 1 525 | 1 480 | 1 411 | 1 374 | 1 369 | 1 245 | 1 183 | 1 231 |
Tilskudd (mill) | 1 510 | 1 212 | 1 070 | 1 107 | 1 117 | 1 093 | 1 076 | 1 064 | 940 | 929 | 967 | 884 |
Kostnader (mill) | 3 489 | 3 075 | 2 847 | 2 694 | 2 663 | 2 592 | 2 513 | 2 450 | 2 323 | 2 186 | 2 162 | 2 129 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 746 | 705 | 712 | 741 | 735 | 773 | 752 | 793 | 785 | 753 | 771 | 746 |
Kostnad/plasskm | 0,89 | 0,82 | 0,82 | 0,84 | 0,83 | 0,90 | 0,87 | 0,90 | 0,90 | 0,85 | 0,86 | 0,85 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,89 | 10,97 | 11,04 | 10,65 | 10,83 | 10,61 | 10,38 | 10,32 | 10,87 | 10,45 | 10,80 | 12,16 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,35 | 1,34 | 1,34 | 1,30 | 1,35 | 1,32 | 1,29 | 1,28 | 1,37 | 1,34 | 1,39 | 1,57 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,50 | 0,49 | 0,51 | 0,49 | 0,48 | 0,51 | 0,49 | 0,51 | 0,53 | 0,49 | 0,47 | 0,49 |
Kostnad/reise | 19,41 | 18,32 | 17,93 | 18,34 | 18,92 | 18,58 | 18,50 | 18,39 | 18,44 | 18,34 | 19,75 | 21,03 |
Kostnad/personkm | 2,40 | 2,24 | 2,18 | 2,24 | 2,36 | 2,32 | 2,30 | 2,28 | 2,33 | 2,36 | 2,54 | 2,71 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
** Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 115 | 106 | 99 | 93 | 92 | 91 | 88 | 86 | 83 | 81 | 74 | 69 |
Personkm (mill) | 554 | 508 | 477 | 447 | 440 | 436 | 422 | 413 | 399 | 387 | 356 | 330 |
Vognkm (mill) | 26,9 | 25,1 | 23,4 | 22,4 | 23,2 | 21,0 | 21,6 | 21,0 | 20,5 | 21,4 | 20,9 | 20,5 |
Plasskm (mill) | 1 890 | 1 787 | 1 670 | 1 555 | 1 640 | 1 398 | 1 455 | 1 371 | 1 278 | 1 318 | 1 286 | 1 277 |
Beleggsprosent (plass) | 29% | 28% | 29% | 29% | 27% | 31% | 29% | 30% | 31% | 29% | 28% | 26% |
Avganger (i 1000) | 2 360 | 2 160 | 1 966 | 1 842 | 1 936 | 1 729 | 1 810 | 1 716 | 1 754 | 1 785 | 1 722 | 1 703 |
Busstimer (i 1000)* | 1 221 | 1 131 | 1 038 | 988 | 1 010 | 917 | 1 324 | 1 254 | 1 251 | 1 283 | 1 246 | 1 223 |
Reisehastighet km/t ** | 22,0 | 22,2 | 22,5 | 22,7 | 23,0 | 22,9 | 24,6 | 25,2 | 25,3 | 24,6 | 25,0 | 25,0 |
Energiforbruk pr personkm | 0,307 | 0,34 | 0,28 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,33 | 0,34 | 0,32 | 0,35 | 0,37 | 0,37 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,035 | 0,045 | 0,04 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,05 | 0,08 | 0,07 | 0,08 | 0,09 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,190 | 0,15 | 0,20 | 0,27 | 0,27 | 0,22 | 0,37 | 0,58 | 0,76 | 0,80 | 0,95 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1 083 | 1 003 | 942 | 915 | 876 | 849 | 810 | 782 | 759 | 683 | 628 | 692 |
Tilskudd (mill) | 581 | 428 | 381 | 340 | 381 | 377 | 376 | 411 | 376 | 395 | 443 | 377 |
Kostnader (mill) | 1 681 | 1 449 | 1 344 | 1 273 | 1 274 | 1 242 | 1 208 | 1 200 | 1 145 | 1 086 | 1 078 | 1 077 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 712 | 671 | 684 | 691 | 658 | 718 | 667 | 699 | 653 | 608 | 626 | 633 |
Kostnad/plasskm | 0,89 | 0,81 | 0,80 | 0,82 | 0,78 | 0,89 | 0,83 | 0,88 | 0,90 | 0,82 | 0,84 | 0,84 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,39 | 9,47 | 9,48 | 9,82 | 9,55 | 9,35 | 9,21 | 9,10 | 9,14 | 8,46 | 8,47 | 10,08 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,96 | 1,97 | 1,97 | 2,05 | 1,99 | 1,95 | 1,92 | 1,89 | 1,90 | 1,76 | 1,76 | 2,10 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,57 | 0,56 | 0,56 | 0,59 | 0,53 | 0,61 | 0,56 | 0,57 | 0,59 | 0,52 | 0,49 | 0,54 |
Kostnad/reise | 14,56 | 13,69 | 13,52 | 13,67 | 13,90 | 13,67 | 13,73 | 13,95 | 13,78 | 13,45 | 14,54 | 15,69 |
Kostnad/personkm | 3,03 | 2,85 | 2,82 | 2,85 | 2,90 | 2,85 | 2,86 | 2,91 | 2,87 | 2,80 | 3,03 | 3,27 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014 (delvis inkl. før 2014)
** Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 64 | 62 | 59 | 54 | 49 | 49 | 48 | 47 | 43 | 38 | 35 | 33 |
Personkm (mill) | 900 | 867 | 831 | 753 | 687 | 681 | 671 | 661 | 600 | 539 | 495 | 456 |
Vognkm (mill) | 45,5 | 43,9 | 39,8 | 37,0 | 34,7 | 33,2 | 31,8 | 30,0 | 28,7 | 27,8 | 27,2 | 27,2 |
Plasskm (mill) * | 2 047 | 1 977 | 1 790 | 1 665 | 1 562 | 1 493 | 1 430 | 1 350 | 1 290 | 1 249 | 1 223 | 1 223 |
Beleggsprosent (sete/plass) | 44% | 44% | 46% | 45% | 44% | 46% | 47% | 49% | 46% | 43% | 40% | 37% |
Avganger (i 1000) | 2 318 | 2 201 | 2 030 | 1 792 | 1 690 | 1 625 | 1 533 | 1 373 | 1 204 | 1 119 | 1 082 | 1 151 |
Busstimer (i 1000) | 1 417 | 1 349 | 1 214 | 1 148 | 1 082 | 1 035 | 992 | 936 | 885 | 851 | 838 | 826 |
Reisehastighet km/t ** | 32,1 | 32,6 | 32,8 | 32,2 | 32,1 | 32,1 | 32,0 | 32,1 | 32,4 | 32,6 | 32,4 | 32,9 |
Energiforbruk pr personkm | 0,22 | 0,23 | 0,20 | 0,22 | 0,24 | 0,23 | 0,22 | 0,23 | 0,28 | 0,28 | 0,30 | 0,33 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,02 | 0,06 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,08 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,21 | 0,13 | 0,15 | 0,21 | 0,22 | 0,28 | 0,24 | 0,39 | 0,43 | 0,61 | 0,82 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 | |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 874 | 838 | 811 | 650 | 649 | 630 | 600 | 592 | 609 | 562 | 554 | 539 |
Tilskudd (mill) | 929 | 785 | 688 | 767 | 736 | 715 | 699 | 653 | 563 | 533 | 525 | 506 |
Kostnader (mill) | 1 808 | 1 626 | 1 503 | 1 421 | 1 389 | 1 350 | 1 305 | 1 250 | 1 178 | 1 100 | 1 084 | 1 052 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 780 | 739 | 740 | 793 | 822 | 831 | 852 | 910 | 978 | 983 | 1 001 | 913 |
Kostnad/plasskm | 0,88 | 0,82 | 0,84 | 0,85 | 0,89 | 0,90 | 0,91 | 0,93 | 0,91 | 0,88 | 0,89 | 0,86 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 13,60 | 13,54 | 13,66 | 12,08 | 13,22 | 12,96 | 12,53 | 12,54 | 14,23 | 14,62 | 15,69 | 16,56 |
Trafikkinntekt/personkm | 0,97 | 0,97 | 0,98 | 0,86 | 0,94 | 0,93 | 0,90 | 0,90 | 1,02 | 1,04 | 1,12 | 1,18 |
Trafikkinntekt/plasskm* | 0,43 | 0,42 | 0,45 | 0,39 | 0,42 | 0,42 | 0,42 | 0,44 | 0,47 | 0,45 | 0,45 | 0,44 |
Kostnad/reise | 28,12 | 26,25 | 25,32 | 26,41 | 28,30 | 27,76 | 27,24 | 26,46 | 27,49 | 28,60 | 30,68 | 32,29 |
Kostnad/personkm | 2,01 | 1,88 | 1,81 | 1,89 | 2,02 | 1,98 | 1,95 | 1,89 | 1,96 | 2,04 | 2,19 | 2,31 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Plasskm er beregnet med en faktor på gjennomsnittlig 45 seter/plasser per buss
** Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2008
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) * | 4,4 | 4,4 | 3,9 | 4,6 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,4 | 4,2 | 4,1 | 4,0 |
Personkm (mill) | 25,7 | 24,7 | 22,9 | 27,4 | 26,7 | 24,6 | 24,4 | 25,2 | 24,3 | 22,9 | 22,6 | 21,8 |
Båtkm (mill) | 0,38 | 0,35 | 0,33 | 0,31 | 0,31 | 0,26 | 0,30 | 0,30 | 0,28 | 0,29 | 0,29 | 0,30 |
Plasskm (mill) | 145 | 139 | 135 | 118 | 113 | 106 | 113 | 114 | 110 | 112 | 103 | 113 |
Beleggsprosent (plass) | 18% | 18% | 17% | 23% | 24% | 23% | 22% | 22% | 22% | 20% | 22% | 19% |
Avganger (i 1000) | 47,9 | 48,3 | 45,7 | 43,4 | 42,0 | 37,3 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 23,5 | 21,7 | 19,8 | 17,5 | 17,3 | 16,2 | ||||||
Energibruk pr personkm | 1,29 | 1,15 | 1,44 | 1,08 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,13 | 1,03 | 1,30 | 1,14 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,29 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,28 | 0,28 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 2,30 | 2,07 | 2,26 | 2,12 | 2,12 | 2,11 | 2,24 | 2,59 | 3,53 | 4,70 | ||
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,05 | 0,05 | 0,05 | ||
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 55 | 54 | 59 | 53 | 56 | 52 | 52 | 53 | 61 | 71 | 73 | 67 |
Tilskudd (mill) | 161 | 156 | 145 | 158 | 164 | 135 | 117 | 114 | 92 | 88 | 73 | 62 |
Kostnader (mill) | 216 | 211 | 205 | 212 | 220 | 188 | 169 | 167 | 153 | 160 | 146 | 129 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 4 512 | 4 359 | 4 483 | 4 875 | 5 230 | 5 032 | ||||||
Kostnad/plasskm | 1,49 | 1,52 | 1,52 | 1,80 | 1,94 | 1,77 | 1,50 | 1,47 | 1,40 | 1,42 | 1,42 | 1,14 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 12,71 | 12,44 | 15,10 | 11,67 | 12,61 | 12,36 | 11,74 | 11,84 | 13,94 | 16,98 | 17,77 | 16,74 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,16 | 2,20 | 2,59 | 1,95 | 2,10 | 2,12 | 2,13 | 2,09 | 2,50 | 3,11 | 3,24 | 3,08 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,38 | 0,39 | 0,44 | 0,45 | 0,49 | 0,49 | 0,46 | 0,46 | 0,55 | 0,63 | 0,71 | 0,59 |
Kostnad/reise | 49,63 | 48,17 | 52,20 | 46,28 | 49,53 | 44,50 | 38,13 | 37,35 | 35,17 | 38,01 | 35,42 | 32,24 |
Kostnad/personkm | 8,41 | 8,52 | 8,94 | 7,72 | 8,24 | 7,63 | 6,93 | 6,61 | 6,31 | 6,96 | 6,46 | 5,93 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendringer i antall reiser «Båt Akershus» påvirker antall båtreiser totalt
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) * | 3,5 | 3,2 | 3,1 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,4 | 3,5 | 3,4 | 3,2 | 3,1 | 3,0 |
Personkm (mill) | 22,9 | 21,0 | 20,2 | 24,9 | 24,3 | 23,1 | 22,2 | 23,3 | 22,3 | 20,7 | 20,5 | 19,7 |
Båtkm (mill) | 0,29 | 0,27 | 0,26 | 0,24 | 0,25 | 0,22 | 0,21 | 0,21 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,21 |
Plasskm (mill) | 125 | 118 | 117 | 100 | 99 | 95 | 95 | 96 | 93 | 96 | 86 | 95 |
Beleggsprosent (plass) | 18% | 18% | 17% | 25% | 25% | 24% | 23% | 24% | 24% | 22% | 24% | 21% |
Avganger (i 1000) | 35,6 | 35,3 | 33,6 | 31,6 | 34,0 | 28,8 | 28,4 | 28,4 | 27,2 | 27,2 | 27,4 | 27,0 |
Båttimer (i 1000) | 16,1 | 14,0 | 12,9 | 10,9 | 11,0 | 10,8 | 11,7 | 10,6 | 11,6 | 10,2 | 14,6 | 12,9 |
Energiforbruk pr personkm | 1,35 | 1,24 | 1,51 | 1,09 | 1,17 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,02 | 1,32 | 1,15 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,33 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,29 | 0,28 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 2,66 | 2,07 | 1,86 | 2,03 | 1,96 | 1,87 | 1,83 | 1,97 | 2,33 | 3,38 | 4,67 | |
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,05 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,05 | 0,05 | 0,05 | ||
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 47 | 44 | 52 | 46 | 49 | 46 | 42 | 45 | 51 | 54 | 56 | 50 |
Tilskudd (mill) | 118 | 116 | 105 | 119 | 122 | 103 | 95 | 94 | 73 | 77 | 62 | 55 |
Kostnader (mill) | 165 | 160 | 157 | 165 | 171 | 149 | 138 | 138 | 124 | 131 | 118 | 104 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 4 647 | 4 524 | 4 680 | 5 209 | 5 042 | 5 167 | 4 851 | 4 861 | 4 539 | 4 814 | 4 328 | 3 859 |
Kostnad/plasskm | 1,32 | 1,35 | 1,35 | 1,65 | 1,72 | 1,56 | 1,45 | 1,44 | 1,34 | 1,37 | 1,38 | 1,10 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 13,62 | 13,69 | 16,77 | 12,17 | 13,26 | 12,99 | 12,57 | 12,57 | 15,06 | 17,10 | 18,03 | 16,60 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,07 | 2,08 | 2,55 | 1,85 | 2,02 | 1,98 | 1,91 | 1,91 | 2,29 | 2,60 | 2,74 | 2,53 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,38 | 0,37 | 0,44 | 0,46 | 0,49 | 0,48 | 0,45 | 0,46 | 0,55 | 0,57 | 0,65 | 0,52 |
Kostnad/reise | 47,47 | 50,06 | 51,09 | 43,45 | 46,23 | 42,28 | 40,80 | 38,98 | 36,52 | 41,39 | 37,99 | 34,83 |
Kostnad/personkm | 7,23 | 7,62 | 7,78 | 6,61 | 7,04 | 6,44 | 6,21 | 5,93 | 5,56 | 6,30 | 5,78 | 5,30 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendring, antall reiser «Båt Akershus» satt lik manuelle tellinger i 2017 og 2018.
* Ny metodendring i 2019, benytter automatiske tellinger
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser (mill) | 0,9 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,7359 | 0,7 | 1,1 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Personkm (mill) | 2,8 | 3,8 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 1,5 | 2,2 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,1 |
Båtkm (mill) | 0,08 | 0,09 | 0,08 | 0,07 | 0,06 | 0,04 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 |
Plasskm (mill) | 20 | 20 | 18 | 17 | 14 | 10 | 18 | 18 | 17 | 17 | 17 | 18 |
Beleggsprosent (plass) | 14% | 19% | 15% | 14% | 17% | 14% | 12% | 11% | 12% | 13% | 12% | 12% |
Avganger (i 1000) | 12,3 | 13,1 | 12,1 | 11,8 | 8,1 | 8,5 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 7,4 | 7,7 | 7,0 | 6,6 | 6,3 | 5,4 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,73 | 0,67 | 0,88 | 0,92 | 0,97 | 1,00 | 0,97 | 1,15 | 1,10 | 1,07 | 1,05 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,25 | 0,26 | 0,25 | 0,30 | 0,29 | 0,28 | 0,28 | 0,27 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 3,98 | 4,14 | 4,58 | 4,70 | 4,56 | 5,41 | 5,19 | 5,05 | 4,96 | 4,94 | ||
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,04 | 0,04 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | ||
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 8 | 11 | 8 | 7 | 7 | 6 | 10 | 8 | 10 | 17 | 17 | 17 |
Tilskudd (mill) | 43 | 40 | 40 | 40 | 42 | 32 | 22 | 20 | 20 | 12 | 10 | 8 |
Kostnader (mill) | 51 | 51 | 48 | 47 | 49 | 39 | 31 | 29 | 29 | 29 | 27 | 25 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||
Kostnad/avgang | 4 121 | 3 914 | 3 936 | 3 981 | 6 024 | 4 574 | ||||||
Kostnad/plasskm | 2,55 | 2,50 | 2,61 | 2,69 | 3,43 | 3,72 | 1,74 | 1,60 | 1,74 | 1,72 | 1,59 | 1,38 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,09 | 9,08 | 9,06 | 9,24 | 9,33 | 9,14 | 9,08 | 9,01 | 10,02 | 16,64 | 16,99 | 17,13 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,84 | 2,84 | 2,83 | 2,89 | 2,92 | 4,35 | 4,32 | 4,29 | 4,77 | 7,93 | 8,09 | 8,16 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,40 | 0,53 | 0,42 | 0,41 | 0,48 | 0,61 | 0,54 | 0,47 | 0,57 | 1,03 | 0,99 | 0,96 |
Kostnad/reise | 58,28 | 43,09 | 56,21 | 59,97 | 66,16 | 55,70 | 29,59 | 31,05 | 30,47 | 27,75 | 27,45 | 24,60 |
Kostnad/personkm | 18,21 | 13,46 | 17,57 | 18,74 | 20,68 | 26,52 | 14,09 | 14,78 | 14,51 | 13,21 | 13,07 | 11,71 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
Fra 2014 omfatter Båt Oslo fra 2014 kun øybåtene, da vi ikke lenger har noen takstavtale med Bygdøyfergene.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operasjonelle nøkkeltall | ||||||||||||
Reiser med tog totalt (mill.) | 42,15 | 41,5 | 39,4 | 39,9 | 39,6 | 37,1 | 34,6 | 32,3 | 26,5 | 26,0 | 25,6 | 26,1 |
Reiser med tog Akershus/Grensekryssende (mill.) | 33,11 | 32,4 | 30,5 | 30,7 | 30,4 | 28,0 | 26,2 | 24,4 | 21,2 | 20,8 | 20,5 | 20,8 |
Reiser med tog Oslo (mill.) | 9,04 | 9,1 | 8,9 | 9,2 | 9,2 | 9,1 | 8,5 | 7,8 | 5,4 | 5,3 | 5,1 | 5,2 |
Økonomiske nøkkeltall | ||||||||||||
Inntektsfordeling (i 1000) | 940 | 914 | 880 | 820 | 877 | 749 | 704 | 654 | 677 | 640 | 655 | 618 |
Prisdifferanse (i 1000) | 76 | 76 | 76 | 131 | 155 | 133 | 110 | 103 | 31 | 6 | 23 | 14 |
Sum inntektsfordeling og prisdifferanse (i 1000) | 1 016 | 990 | 956 | 950 | 1 033 | 882 | 814 | 757 | 708 | 647 | 678 | 632 |
Inntektsfordeling og prisdifferanse/reise | 24,10 | 23,85 | 24,25 | 23,81 | 26,08 | 23,79 | 23,50 | 23,46 | 26,68 | 24,83 | 26,44 | 24,26 |
* Antall reiser med tog i 2016 ble oppgitt for høyt, derfor blir det en nedgang i antall reiser fra 2016-2017.
Det betyr at antall reiser i 2017 er korrekt, mens utvikling 2016-2017 er feil.
** Økonomiske tall 2019 er i henhold til avsetninger. Resten i henhold til resultatet av inntektsfordelingen det enkelte år
Endret tellemetode for passasjertall fra 2012. Passjertallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.