Ruters viktigste klima- og miljømål er redusert biltrafikk. Vi vil gjøre vårt totale klima- og miljøfotavtrykk mindre, og 2020 er det siste året med direkte klimagassutslipp fra Ruters kjøring.
År | Markedsandel motoriserte andel | Vekst fra foregående år |
2017 | 36,7% | – |
2018 | 38,0% | 3,5% |
2019 | 39,4% | 3,7% |
År | Markedsandel motoriserte andel | Vekst fra foregående år |
2017 | 51,4% | – |
2018 | 53,1% | 3,3% |
2019 | 55,6% | 4,7% |
År | Markedsandel motoriserte andel | Vekst fra foregående år |
2017 | 23,1% | – |
2018 | 23,9% | 3,5% |
2019 | 24,5% | 2,5% |
2018 | 2019* | Endring fra 2018 | Mål 2021 | |
Utslipp CO2 (tonn) | 55 921 | 48 811 | 7 100 tonn reduksjon | 0 |
Andel energiforbruk fra fornybare kilder (kWh) | 58% | 64%1 | 6% økning av fornybar energi | 100% |
¹ Helårseffekten for 2019
2017 | 2018 | 2019 | 2021 | |
kWh Ruter totalt | 455 518 675 | 526 636 786 | 524 351 512 | – |
Hvorav kWh fornybar | 255 248 436 | 306 756 167 | 336 882 993 | |
% fornybar | 56% | 58% | 64% | 100% |
kWh Buss | 301 301 565 | 372 094 984 | 366 815 560 | – |
Hvorav kWh fornybar | 131 529 811 | 178 136 893 | 210 366 545 | |
% fornybar | 44% | 48% | 57% | 100% |
kWh trikk | 20 140 662 | 22 423 214 | 24 319 000 | – |
Hvorav kWh fornybar | 20 140 662 | 22 423 214 | 24 319 000 | |
%fornybar | 100% | 100% | 100% | 100% |
kWh T-bane | 101 187 894 | 103 641 648 | 100 161 000 | – |
Hvorav kWh fornybar | 101 187 894 | 103 641 648 | 100 161 000 | |
% fornybar | 100% | 100% | 100% | 100% |
kWh båt totalt | 32 888 554 | 28 476 940 | 33 055 952 | – |
Hvorav kWh fornybar | 2 390 069 | 2 554 412 | 2 036 448 | |
% fornybar | 7% | 9% | 6% | 100% |
2017 | 2018 | 2019 | 2021 | |
kWh Buss | 133 821 016 | 170 402 945 | 170 093 294 | – |
Hvorav kWh fornybar | 53 382 267 | 81 537 739 | 95 902 826 | |
% fornybar | 40% | 48% | 56% | 100% |
kWh trikk | 20 140 662 | 22 423 214 | 24 319 000 | – |
Hvorav kWh fornybar | 20 140 662 | 22 423 214 | 24 319 000 | |
%fornybar | 100% | 100% | 100% | 100% |
kWh T-bane | 101 187 894 | 103 641 648 | 100 161 000 | – |
Hvorav kWh fornybar | 101 187 894 | 103 641 648 | 100 161 000 | |
% fornybar | 100% | 100% | 100% | 100% |
kWh båt totalt | 2 390 069 | 2 554 412 | 2 036 448 | – |
Hvorav kWh fornybar | 2 390 069 | 2 554 412 | 2 036 448 | |
% fornybar | 100% | 100% | 100% | 100% |
2017 | 2018 | 2019 | 2021 | |
kWh Buss | 167 480 544 | 201 629 039 | 196 722 266 | – |
Hvorav kWh fornybar | 78 147 539 | 96 635 030 | 114 463 718 | |
% fornybar | 47% | 48% | 58% | 100% |
kWh båt totalt | 30 498 485 | 25 922 528 | 31 019 504 | – |
Hvorav kWh fornybar | 0 | 0 | – | |
% fornybar | 0% | 0% | 0% | 100% |
2007 | 2017 | 2018 | 2019 | Mål 2021 | |
Totalt (tonn) | 74 533 | 49 944 | 55 921 | 48 811 | 0 |
Buss (tonn) | 6 8571 | 42 964 | 49 784 | 41 295 | 0 |
Båt (tonn) | 5 962 | 6 980 | 6 137 | 6 984 | 0 |
2017 | 2018 | 2019 | Mål 2021 | |
Totalt (tonn) | 19 894 | 22 799 | 19 545 | 0 |
Buss (tonn) | 19 894 | 22 799 | 19 545 | 0 |
Båt* (tonn) | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Øybåtene
2017 | 2018 | 2019 | Mål 2021 | |
Totalt (tonn) | 30 060 | 33 121 | 29 266 | 0 |
Buss (tonn) | 23 080 | 26 985 | 21 750 | 0 |
Båt* (tonn) | 6 980 | 6 136 | 7 516 | 0 |
* Nesoddsambandet og hurtigbåtene
2017 | 2018 | 2019 | |
Autodiesel (liter) | 14 208 659 | 17 686 818 | 15 551 592 |
Biodiesel (FAME/RME) (liter) | 5 970 015 | 7 767 020 | 6 313 008 |
Biodiesel HVO (liter) | 4 339 522 | 5 240 811 | 8 749 904 |
Biogass (kg) | 3 200 172 | 4 313 561 | 5 541 555 |
Naturgass (kg) | 1 726 372 | 1 541 405 | 0 |
el (kWh) | 0 | 0 | 3 394 000 |
2017 | 2018 | 2019 | |
Autodiesel (liter) | 5 278 720 | 6 989 917 | 7 347 798 |
FAME/RME (liter) | 871 728 | 1 027 406 | 915 311 |
HVO (liter) | 2 943 272 | 3 938 337 | 3 966 012 |
Biogass (kg) | 1 871 071 | 2 653 328 | 3 726 774 |
Naturgass (kg) | 1 586 534 | 1 524 584 | 0 |
el (kWh) | 0 | 0 | 1 797 000 |
2017 | 2018 | 2019 | |
Autodiesel (liter) | 8 929 939 | 10 697 800 | 8 176 794 |
FAME/RME (liter) | 5 098 287 | 6 739 614 | 5 397 696 |
HVO (liter) | 1 396 250 | 1 302 474 | 4 783 892 |
Biogass (kg) | 1 329 101 | 1 660 232 | 1 814 781 |
Naturgass (kg) | 139 838 | 16 821 | 0 |
el (kWh) | 0 | 0 | 1 597 000 |
I 2019 hadde Ruter 115 batterielektriske busser i drift, hvorav 109 innfaset i 2019. 76 elbusser kjører i Oslo og 39 på Romerike. Fra før var seks elbusser i drift i Oslo, ti elektriske minibusser på Romerike og fem hydrogenelektriske busser som kjørte mellom Oppegård og Oslo. Den toårige testen med seks elbusser, hadde gitt Ruter og de tre operatørene nyttig kunnskap og erfaring. Partene var derfor enige om å sette inn totalt 70 nye elbusser på sentrale linjer i Oslo i 2019. Det ble benyttet endringsordre i eksisterende kontrakter for å fremskynde innfasingen av elbuss. Hensikten var å forberede aktørene på de kommende busskontraktene, som vil få et betydelig innslag av elbusser.
Det ble i 2019 etablert ny ladeinfrastruktur på flere bussanlegg i Oslo og på Romerike, med både hurtiglading og saktelading. Det er også blitt tilrettelagt for mer lading på endeholdeplass. Tilretteleggingen for elektrisk infrastruktur er en investering i fremtidig drift av et stort antall elbusser. Det forventes en miks av lading på endeholdeplass for busser med mindre batteri og kortere rekkevidde, og lading på bussanlegg for busser med større batteri og lengre rekkevidde.
I 2019 startet elektrifiseringen av Ruters båttrafikk. Nesoddsambandet var først ute. M/S Kongen ble bygget om til elektrisk drift sommeren 2019. M/S Dronningen ble bygget om samme høst, og satt i drift i midten av januar 2020. M/S Prinsen blir ombygd til elektrisk drift som siste Nesoddbåt i løpet av våren 2020. I 2019 ble det signert kontrakt for nye øybåter. De nye øybåtene vil være elektrisk drevet når ny kontrakt starter 1. november 2021.
Elektrifiseringen av båttrafikken stiller også krav til strøm og ladeinfrastruktur. Det er i 2019 etablert en nettstasjon inne i et eksisterende verneverdig bygg på Rådhusbrygge 4. Nettstasjonen kan levere nok strøm til at all Ruters båttransport kan elektrifiseres.
Utslipp av nitrogenoksid (NOx) har negativ påvirkning på luften lokalt. NOx er en kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som er giftig for mennesker, selv ved lave konsentrasjoner. NOx oppstår ved forbrenning ved høye temperaturer, for eksempel i en forbrenningsmotor. NOx dannes derfor av både fossile og fornybare drivstofftyper. Hvor mye NOx som slippes ut ved kjøring, avgjøres av bussens renseteknologi. Renseteknologiene betegnes som euroklasse, hvor Euro VI er den beste. Den har om lag 30 ganger lavere utslipp av NOx enn forrige generasjon busser.
2007 | 2017 | 2018 | 2019* | Mål 2028 | |
Buss (tonn) | 699 | 176 | 216 | 298 | 0 |
Båt** (tonn) | 102 | 53 | 44 | 61 | 0 |
Totalt (tonn) | 801 | 228 | 260 | 359 | 0 |
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Nesodden-sambandet og hurtigbåtene
2017 | 2018 | 2019* | Mål 2028 | |
Buss (tonn) | 70 | 87 | 105 | 0 |
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Mangler tall for øybåtene, som blir elektriske og uten NOx utslipp fra og med høsten 2021
2017 | 2018 | 2019* | Mål 2028 | |
Buss (tonn) | 106 | 126 | 193 | 0 |
Båt* (tonn) | 53 | 44 | 61 | 0 |
Totalt (tonn) | 159 | 170 | 254 | 0 |
* Nye beregningsmetoder fra og med 2019
** Nesodden-sambandet og hurtigbåtene
Svevestøv (eller partikler) omtales gjerne som PM (particulate matter), etterfulgt av et tall som indikerer størrelse på partiklene i mikrometer. Uansett størrelse innebærer svevestøv en helserisiko. Ruters utslipp av PM2,5 fra eksos fjernes helt når driften blir elektrisk. Den nye renseteknologien som er innført i nye busser med Euroklasse VI reduserer utslipp av både NOx og PM vesentlig.
2007 | 2017 | 2018 | 2019 | Mål 2028 | |
Tonn | 9,6 | 1,5 | 1,8 | 4 | 0 |
2017 | 2018 | 2019 | Mål 2028 | |
Tonn | 0,67 | 0,85 | 1,4 | 0 |
2017 | 2018 | 2019 | Mål 2028 | |
Tonn | 0,8 | 0,91 | 2,6 | 0 |